CIKGU ONLINE – Berikut “Contoh Aktiviti Sukaneka Dewasa” yang boleh anda gunakan untuk memeriahkan suasana di pejabat, majlis keramaian, mahupun hari keluarga.
Aktiviti sukaneka bukan sahaja untuk kanak-kanak, malah orang dewasa juga boleh turut serta untuk mencipta kenangan manis dan mengeratkan hubungan sesama ahli.
Dengan sedikit kreativiti, aktiviti sukaneka yang ringkas boleh diubah menjadi lebih mencabar dan menghiburkan. Ayuh kita terokai 10 contoh aktiviti sukaneka yang sesuai untuk golongan dewasa!
10 Contoh Aktiviti Sukaneka Dewasa
A. Bawa Bola Ping Pong dalam Sudu
Peralatan:
- Bola ping pong ( pelbagai warna untuk lebih menarik)
- Sudu (plastik atau besi)
- Kon atau penanda untuk laluan
Cara bermain:
- Setiap peserta akan dibekalkan dengan sebatang sudu dan sebiji bola ping pong.
- Bola ping pong perlu diletakkan di atas sudu dan sudu dipegang di dalam mulut.
- Peserta perlu membawa bola ping pong tersebut ke garisan penamat secepat mungkin tanpa menjatuhkannya.
- Untuk lebih mencabar, aturkan kon sebagai halangan yang perlu dilepasi oleh peserta.
- Peserta yang pertama sampai ke garisan penamat dengan bola ping pong masih di dalam sudu dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Gunakan sudu yang berbeza saiz.
- Minta peserta berjalan mengundur.
- Adakan perlumbaan berganti-ganti secara berpasukan.
B. Tarik Bola dengan Gelung Rotan
Peralatan:
- Bola (boleh gunakan bola sepak, bola tampar, atau bola keranjang)
- Gelung rotan (pastikan saiz gelung sesuai dengan saiz bola)
- Penanda untuk garisan permulaan dan penamat
Cara bermain:
- Peserta perlu menarik bola dengan gelung rotan ke garisan penamat dan kembali ke garisan permulaan.
- Kemudian, peserta perlu menyerahkan gelung rotan kepada ahli kumpulan lain untuk melakukan perkara yang sama.
- Ulang langkah di atas sehingga semua ahli kumpulan telah selesai melakukan aktiviti.
- Kumpulan yang paling cepat menghabiskan aktiviti dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Gunakan bola yang berbeza saiz dan berat.
- Tentukan jenis gerakan yang perlu dilakukan semasa menarik bola (contoh: melompat, berjalan seperti itik).
- Letakkan halangan di laluan perlumbaan.
C. Isi Air dalam Botol
Peralatan:
- Botol air kosong (gunakan botol yang sama saiz untuk setiap kumpulan)
- Baldi berisi air
- Cawan plastik (pelbagai saiz untuk lebih mencabar)
- Span (boleh gantikan dengan kain)
- Penanda untuk jarak antara baldi dan botol
Cara bermain:
- Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan sebuah botol kosong, baldi berisi air, cawan plastik, dan span.
- Letakkan baldi berisi air di satu tempat dan botol kosong di tempat yang lain (jarak antara baldi dan botol boleh diubah suai mengikut kesesuaian).
- Ahli kumpulan perlu berlari ke baldi, cedok air dengan cawan, tuangkan air ke atas span, perah air daripada span ke dalam botol, dan kembali ke kumpulan.
- Ulang langkah di atas sehingga botol air penuh.
- Kumpulan yang paling cepat mengisi penuh botol air dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Gunakan cawan yang berlubang.
- Gunakan botol yang mempunyai bukaan kecil.
- Hadkan bilangan ahli kumpulan yang boleh berlari pada satu-satu masa.
D. Cari Harta Karun
Peralatan:
- “Harta karun” (boleh gunakan gula-gula, hadiah kecil, voucher, atau apa-apa sahaja yang sesuai)
- Kertas petunjuk (gunakan kreativiti untuk mencipta petunjuk yang menarik, contoh: teka-teki, kod rahsia)
- Peta kawasan permainan (jika perlu)
Cara bermain:
- Sembunyikan “harta karun” di sekitar kawasan permainan.
- Sediakan beberapa kertas petunjuk yang akan membawa peserta ke lokasi “harta karun”. Letakkan petunjuk di tempat-tempat yang menarik dan mencabar untuk dicari.
- Peserta perlu mencari kertas petunjuk dan mengikut arahan yang diberikan sehingga menjumpai “harta karun”.
- Peserta atau kumpulan yang pertama menjumpai “harta karun” dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Bahagikan peserta kepada beberapa kumpulan dan sediakan “harta karun” yang berbeza untuk setiap kumpulan.
- Adakan cabaran tambahan di setiap lokasi petunjuk (contoh: menyelesaikan teka-teki, menyanyi, menari).
- Gunakan aplikasi telefon pintar untuk mencipta permainan “cari harta karun” yang lebih interaktif.
E. Reka Bentuk Fesyen Kreatif
Peralatan:
- Bahan-bahan terpakai seperti surat khabar, kertas tisu, plastik sampah, daun kering, dan sebagainya
- Pita pelekat
- Gunting
- Pen marker
- Aksesori tambahan (jika perlu)
Cara bermain:
- Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan bahan-bahan terpakai.
- Dalam masa yang ditetapkan (contoh: 30 minit), setiap kumpulan perlu mereka bentuk fesyen yang kreatif menggunakan bahan-bahan yang disediakan.
- Pilih seorang wakil daripada setiap kumpulan untuk memperagakan hasil rekaan. Galakkan peserta untuk memberikan nama dan konsep kepada rekaan mereka.
- Kumpulan dengan rekaan fesyen paling kreatif (mengikut tema yang ditetapkan) dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Tentukan tema tertentu untuk rekaan fesyen (contoh: futuristik, alam semula jadi, pahlawan).
- Adakan pertandingan “catwalk” untuk peserta memperagakan hasil rekaan mereka.
- Jemput juri jemputan untuk menilai rekaan fesyen peserta.
F. Belon Pecah
Peralatan:
- Belon (pelbagai warna)
- Kertas kecil bertulis tugasan (contoh: menyanyi, menari, berlakon)
Cara bermain:
- Isikan kertas kecil bertulis tugasan ke dalam belon sebelum diisi angin.
- Setiap peserta perlu memecahkan belon dengan cara duduk di atasnya atau memeluknya sehingga pecah.
- Setelah belon pecah, peserta perlu melaksanakan tugasan yang tertulis di dalam kertas.
Variasi:
- Gunakan belon yang berbeza saiz.
- Tulis tugasan yang lebih mencabar (contoh: bercerita lawak jenaka, meniru suara haiwan).
- Adakan hadiah untuk peserta yang berjaya melaksanakan tugasan dengan baik.
G. Susun Cawan
Peralatan:
- Cawan plastik (dalam kuantiti yang banyak)
- Meja
Cara bermain:
- Setiap kumpulan perlu menyusun cawan plastik membentuk piramid atau binaan yang lain secepat mungkin.
- Kumpulan yang berjaya menyusun cawan dengan binaan paling tinggi dan kukuh dalam masa yang ditetapkan dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Gunakan cawan yang berbeza saiz.
- Tentukan bentuk binaan yang perlu dibuat.
- Adakan cabaran tambahan seperti menyusun cawan dengan mata tertutup.
H. Bowling Kelapa
Peralatan:
- Buah kelapa (sebagai bola bowling)
- Botol plastik kosong (sebagai pin)
- Penanda untuk garisan balingan
Cara bermain:
- Susun botol plastik kosong seperti susunan pin dalam permainan bowling.
- Setiap peserta akan diberi peluang untuk menggulingkan buah kelapa untuk menjatuhkan botol plastik.
- Peserta yang berjaya menjatuhkan semua botol plastik dengan bilangan gulingan paling sedikit dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Gunakan bola yang berbeza saiz dan berat.
- Ubah jarak antara garisan balingan dan botol plastik.
- Letakkan halangan di laluan gulingan kelapa.
I. Teruskan Lirik Lagu
Peralatan:
- Senarai lagu (pilih lagu yang popular dan dikenali ramai)
- Alat pemain muzik
Cara bermain:
- Bahagikan peserta kepada beberapa kumpulan.
- Mainkan sebahagian daripada sebuah lagu dan hentikan secara tiba-tiba.
- Setiap kumpulan perlu meneruskan lirik lagu tersebut secara beramai-ramai.
- Kumpulan yang berjaya meneruskan lirik dengan betul dan paling cepat dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Pilih lagu mengikut tema tertentu (contoh: lagu patriotik, lagu cinta).
- Minta peserta menyanyi sambil menari.
- Adakan pusingan “battle” antara dua kumpulan.
J. Teka Peribahasa
Peralatan:
- Kad bercetak dengan peribahasa (gunakan peribahasa yang popular dan mudah difahami)
Cara bermain:
- Seorang peserta akan memilih sekeping kad dan menunjukkan peribahasa tersebut kepada ahli kumpulannya tanpa bersuara.
- Ahli kumpulan perlu meneka peribahasa tersebut berdasarkan isyarat yang diberikan.
- Kumpulan yang berjaya meneka peribahasa paling banyak dalam masa yang ditetapkan dikira sebagai pemenang.
Variasi:
- Gunakan gambar untuk menggambarkan peribahasa.
- Minta peserta melakonkan peribahasa tersebut.
- Adakan pusingan “head-to-head” antara dua kumpulan.
Penutup:
Itulah “Contoh Aktiviti Sukaneka Dewasa yang Menarik“. Semoga perkongsian ini memberi manfaat dan idea kepada anda untuk menganjurkan aktiviti sukaneka yang menyeronokkan dan bermakna. Aktiviti sukaneka bukan sahaja dapat menghiburkan, malah turut memupuk semangat kerjasama, komunikasi, dan kreativiti dalam kalangan peserta. Ingat, yang penting bukanlah menang atau kalah, tetapi pengalaman dan kenangan yang tercipta semasa menyertai aktiviti tersebut. Selamat mencuba dan semoga berjaya mencipta suasana yang ceria dan meriah!