CIKGU ONLINE – Perbincangan tentang “Ciri-Ciri Masyarakat Arab Jahiliah” adalah fokus utama kita kali ini. Masyarakat Arab Jahiliah merujuk kepada zaman sebelum kedatangan Islam di Semenanjung Tanah Arab, di mana ciri-ciri kehidupan masyarakat ketika itu sangat bertentangan dengan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Zaman ini sering dikaitkan dengan ketandusan moral, kejahilan agama, serta corak kehidupan sosial, ekonomi, dan politik yang sangat primitif.
Tujuan artikel ini adalah untuk menyingkap lebih mendalam mengenai ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah yang merangkumi aspek sosial, politik, ekonomi, agama, dan ilmu pengetahuan. Dengan memahami zaman ini, kita dapat menghargai transformasi besar yang dibawa oleh Islam kepada masyarakat Arab serta peranan penting agama dalam membina tamadun yang beradab.
Ciri-Ciri Masyarakat Arab Jahiliah (STPM)
A. Pendahuluan
Zaman Jahiliah bermula selepas runtuhnya Empangan Maarib dalam kerajaan Saba’ sekitar tahun 300 Masihi dan berakhir setelah al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 610 Masihi. “Jahiliah” berasal daripada perkataan Arab “Jahala” yang bermaksud sesat atau bodoh. Masyarakat Jahiliah di Semenanjung Arab dianggap sebagai masyarakat yang tidak bertamadun oleh pandangan Islam, walaupun sesetengah sarjana Barat berpendapat mereka mempunyai ciri-ciri peradaban tertentu.
B. Isi-Isi Penting
1. Aspek Sosial
Masyarakat Arab Jahiliah berasaskan sistem kabilah, di mana setiap kabilah diketuai oleh seorang syeikh yang dihormati. Ketiadaan nilai moral yang tinggi dalam masyarakat ini dapat dilihat melalui amalan menanam bayi perempuan hidup-hidup kerana bayi perempuan dianggap sebagai beban dan pembawa sial. Wanita di zaman ini dipandang rendah dan hanya dijadikan sebagai objek kepuasan nafsu. Selain itu, golongan hamba dijadikan barang dagangan dan tiada hak dalam masyarakat. Amalan asabiyah, atau semangat kesukuan, sangat kuat sehingga menimbulkan peperangan dan konflik yang berpanjangan antara kabilah-kabilah.
2. Aspek Politik
Masyarakat Arab Jahiliah tidak mempunyai struktur politik yang sistematik. Setiap keputusan politik dibuat berdasarkan persetujuan bersama dalam kabilah, dan tiada kerajaan pusat yang mengawal wilayah-wilayah tersebut. Semangat asabiyah yang kuat sering menyebabkan pertelingkahan antara kabilah. Walaupun terdapat pemimpin dalam setiap kabilah, peranan mereka lebih bersifat simbolik tanpa kuasa mutlak. Tiada sistem perundangan yang formal dan segala pertikaian biasanya diselesaikan melalui peperangan atau pergaduhan.
3. Aspek Ekonomi
Ekonomi masyarakat Jahiliah bergantung kepada pertanian, penternakan, dan perdagangan. Namun, kehidupan berpindah-randah yang diamalkan oleh masyarakat Badwi menyulitkan pertumbuhan sektor pertanian. Perdagangan pula dijalankan secara barter, dan amalan riba serta penipuan sangat meluas dalam kalangan mereka. Aktiviti ekonomi lebih berpusat di kota-kota seperti Mekah, yang menjadi pusat perdagangan dan keagamaan, terutamanya dengan adanya Kaabah yang dikunjungi oleh kafilah-kafilah perdagangan dari pelbagai kawasan.
4. Aspek Agama dan Kepercayaan
Kepercayaan masyarakat Arab Jahiliah sangat pelbagai, namun majoriti mereka mengamalkan agama Wathani yang melibatkan penyembahan berhala. Antara berhala terkenal yang disembah ialah al-Lata, al-Uzza, dan al-Manat. Mereka mempercayai bahawa berhala-berhala ini mempunyai kuasa yang boleh mempengaruhi nasib mereka. Selain itu, terdapat juga golongan yang menganut agama Majusi, Hanif, serta kepercayaan karut seperti memuja kubur, pokok, dan bukit. Agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. kemudiannya menggantikan sistem kepercayaan yang bersifat syirik ini.
5. Aspek Ilmu Pengetahuan
Masyarakat Arab Jahiliah dianggap sebagai masyarakat yang kurang ilmu pengetahuan. Mereka tidak mempunyai sistem pendidikan formal, dan ilmu yang dimiliki hanya diperoleh secara turun-temurun melalui pengalaman. Kehidupan yang berpandukan kepada adat resam dan kepercayaan karut membuatkan mereka jauh daripada perkembangan ilmu pengetahuan yang lebih sistematik seperti yang wujud dalam tamadun lain pada masa yang sama. Selepas kedatangan Islam, masyarakat Arab mula berkembang dari segi ilmu pengetahuan melalui pembelajaran dan penulisan, terutama dalam bidang agama, sains, dan falsafah.
C. Kesimpulan
Secara keseluruhannya, masyarakat Arab Jahiliah merupakan sebuah masyarakat yang sangat terpengaruh dengan kepercayaan dan amalan-amalan yang menyimpang daripada nilai-nilai moral dan agama yang luhur. Kehidupan mereka dikuasai oleh semangat kesukuan, kepercayaan karut, serta sistem sosial yang menindas golongan yang lebih lemah seperti wanita dan hamba. Zaman Jahiliah ini dikenali sebagai zaman kegelapan, namun ia turut membuka ruang kepada transformasi besar yang dibawa oleh Islam, yang memperkenalkan sistem kehidupan yang lebih adil dan beradab.
Penutup:
Itulah ringkasan tentang “Ciri-Ciri Masyarakat Arab Jahiliah“. Semoga artikel ini memberi gambaran yang jelas tentang bagaimana kehidupan masyarakat Arab pada zaman sebelum kedatangan Islam, serta betapa pentingnya perubahan yang dibawa oleh Islam dalam membentuk masyarakat yang lebih bertamadun dan bermoral. Dengan memahami sejarah ini, kita dapat lebih menghargai nilai-nilai agama dan tamadun yang diwarisi sehingga ke hari ini.